برنامه هفته پیوند اولیا و مربیان با حضور مهندس هادی پور فرماندار خرم بید ، حجت الاسلام دهقان امام جمعه ، مهدی پور مدیر آموزش و پرورش و جناب سرهنگ نظری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه خرم بید در مدرسه تمدن سازان برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری خرم بید این مراسم با حضور تعدادی از اولیا و آموزگاران مدرسه تمدن سازان دخترانه برگزار شد.
همه چیز در مورد هفته پیوند اولیا و مربیان
هماهنگی و هم سویی اولیا و مربیان
مهم ترین عامل در تربیت و رشد فکری و اخلاقی کودکان و نوجوانان، هماهنگی و هم سویی نظری و علمی میان مربیان و خانواده هاست.
کودک در دنیای خانواده، از طریق رفتارها و موضع گیری های پدر و مادر، با دنیای بیرون آشنا می شود و همین رفتارها، شخصیت و ویژگی های اخلاقی و رفتاری او را شکل می دهد. او در هنگام ورود به محیط آموزشی، با مربیان تازه ای روبه رو می شود که به طور مستقیمْ در الگوی رفتار او تأثیر می گذارند. در نتیجه، هریک از دو کانون خانه و مدرسه، به تنهایی امکان عمل موفقیت آمیز نخواهد داشت؛ از این رو، وجود مرکزی مثل انجمن اولیاء و مربیان، برای یک سان سازی مسائل آموزشی و تربیتی کودکان ضروری است.
اهمیت ارتباط و تبادل نظر اولیا و مربیان
ممکن است رفتار و شیوه های تربیتی مربیان، با رفتار و روش های تربیتیِ اولیا در خانواده متفاوتْ یا احیانا متضاد باشد که در این صورت، تأثیرهای ویرانگری بر شخصیت کودک و نوجوان دارد؛ از این رو، یکی از اصول مسلّمِ تربیتی، ارتباط و تبادل نظر میان اولیا و مربیان است.در سیستم آموزشی و پرورشی ما، این ارتباط از طریق انجمن اولیا و مربیان صورت می گیرد. در واقع این انجمن، شیوه های گوناگون ارتباط و هماهنگی و همکاری اولیا را با مربیان مدارس، مشخص و معیّن می کند.
انجمن اولیا و مربیان
انجمن اولیا و مربیان، هیأت مُنتخبی از پدران و مادران دانش آموزان، به همراه مربیان مدرسه است که با هدف تلاش و همکاری در راه پیشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان تشکیل می شود. این هیأت، پیشنهادات و طرح های مفیدی را به مدیر و دیگر مسئولان مدرسه ارائه می دهد و در اداره بهتر امور، یاور صمیمی مدرسه به شمار می آید. در نظام آموزشی ما، برای فعالیت انجمن های اولیا و مربیان، آیین نامه ویژه ای تدوین و در آنْ اهداف و وظایف انجمن توضیح داده شده است.
اهداف انجمن اولیا و مربیان
به طور کلی می توان اهداف عمده انجمن اولیا و مربیان را در موارد زیر خلاصه کرد:
آگاه کردن اولیا به مسائل دینی، تربیتی، اخلاقی و مشاوره با آنان در هماهنگ کردن روش های تربیتی و آموزشی در محیط خانه و مدرسه؛ ایجاد و تحکیم پیوندهای عاطفی، اخلاقی و انسانی بین اولیای دانش آموزان و مربیان مدرسه؛ بهره مندی هرچه بیش تر از امکانات اولیا برای تهیه، تدارک و تکمیل امکانات آموزشی، پرورشی و بهداشتی مدرسه؛ و پیشرفت دانش آموزان در مسائل تربیتی و تحصیلی و برطرف کردن نقص های موجود در این زمینه.
بالا رفتن سطح آموزش و تربیت
یکی از راه های بسیار مؤثر در بالا بردن سطح آموزش و تربیت دانش آموزان، این است که معلمان و مربیانْ پی درپی از رفتار دانش آموزان در خارج از مدرسه، و نیز والدین از چگونگی پیشرفت تحصیلی واخلاقی دانش آموزان در مدرسه مطلع شوند. همین آگاهی و پی گیری از پیشرفت، افت تحصیلی و نیز مسائل تربیتی و اخلاقی دانش آموزان، موجب تلاش و کوشش در برطرف کردن واصلاح رفتار آن ها از سوی اولیا و مربیان می گردد که در نهایت، به بالا رفتن سطح آموزش و اخلاق دانش آموزان می انجامد.
وظایف
مهم ترین وظایف انجمن اولیا و مربیان مدرسه، عبارت است از:
مشاوره و برنامه ریزی به منظور تحقق یافتن اهداف انجمن؛ تهیه برنامه بهداشتی ـ پزشکی و نظارت بر اجرای آن در مدرسه؛ همکاری و هم فکری با مدیر مدرسه، به منظور برگزاری جلسات ماهیانه اولیا و مربیان برای آموزش مسائل تربیتی، دینی و سوادآموزی؛ همکاری و هم فکری با مدیر و مربیان مدرسه در مورد برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان و انجام گردش های علمی ـ تفریحی؛ و دعوت از اولیای علاقه مند به منظور بهره مندی از خدمات و یاری های آنان برای تهیه و تدارک و تکمیل امکانات آموزشی و پرورشی مدرسه.
شناخت وظایف
مربیان و والدین نسبت به حقوق کودکان و نوجوانانْ مسئولیتی خطیر دارند و باید در راه شناخت و رعایت این وظیفه سعی و تلاش کنند.
برخی از مهم ترین وظایف اولیا و مربیان بدین شرح است: شناخت کودکان و درک و تحلیل رفتار آنان؛ ایجاد ارتباطی گرم و جاذبه هایی صحیح در رفتار و واکنش های خود در مقابل کودکان؛ توجه به این مطلب که در برخوردها و ارتباط خود با کودکان، نهایت صبر و بردباری و تحمل و خویشتن داری را کنند؛ زیرا با این عمل، میزان نفوذ و تأثیر در کودکان و نوجوانان بیش تر می شود و ارتباط با آن ها قوی و محکم تر می گردد.
خانواده و اصول تربیتی
خانواده، پایگاه اصلی تربیت و رشد کودک و نوجوان است و شالوده شخصیتی آن ها در آن جا شکل می گیرد و به تکامل می رسد. در هر جامعه ای، خانواده به عنوان زیربنای مستحکم ساخت اجتماعی و عامل اصلی حفظ و حراست از ارزش های اخلاقی و اجتماعی است. از این رو، یکی از اهداف انجمن اولیا و مربیان، آموزشِ خانواده ها به منظور آشنا ساختن آنان با اصول تربیتی و نیز ایجاد زمینه های لازم برای مشاوره خانواده است که پیش زمینه ای در راه رشد خانواده ها و هم سویی آنان با نظام تربیتی است. اگر خانواده ها پیش از ورود کودکان به مدرسه، زمینه های لازم را برای آشنایی آنان با محیط مدرسه فراهم سازند، مشکلات بسیاری از دوش مربیان و معلمان مدرسه برداشته شده و زیربنای محکم و قابل اعتمادی برای کودکان ایجاد می گردد.
هماهنگیِ رفتار و گفتار
تحقیقات نشان می دهد که هر اندازه والدین و مربیان در روابط با کودکان و نوجوانان صداقت وهماهنگی در رفتارو گفتار خویش داشته باشند، در شخصیت آن ها تأثیرات قابل ملاحظه ای بر جای خواهد گذاشت. از این رو، اولیا و مربیان شایسته است دقت کافی داشته باشند که اگر کودکان و نوجوانان را به کار خوبی راهنمایی می کنند. خودشان بر انجام آن عمل کوشا باشند. نیز اگر آن ها را از انجام کاری نهی می کنند، خودشان الگو و نمونه بارزی در پرهیز از آن عمل زشت باشند. در این صورت است که اولیا و مربیانْ نه تنها با گفتار، بلکه با عمل کودکان و نوجوانان را تربیت می کنند.
آگاهی های لازم
به طور کلی می توان گفت که والدین و مربیان تنها با ایمان، تهذیب نفس، آشنایی با شخصیت کودکان و نوجوانان و نیز شناخت اصول و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، می توانند فعالیت های کودکان و نوجوانان را در زمینه های عاطفی، اخلاقی و آموزشی و نیزروابط صحیح با هم سالان و دیگر افراد جامعه رهبری و هدایت کنند.
تنها در این صورت است که آن ها برای تحقق بخشیدن به آرمان های متعالی تعلیم و تربیت اسلامی در راه سازندگی شخصیت فرزندان اجتماع، گامی به پیش می نهند.
هفته پیوند اولیا و مربیان
خانواده، مهم ترین نقش را در پرورش و رشد فکری و روانی کودک و نوجوان ایفا می کند، ولی تا هنگامی که اهمیت ارتباط میان خانواده و مدرسه برای اولیا روشن نشود، نمی توان آن ها را در مسائل آموزشی و پرورشی دانش آموز مشارکت داد.
هفته پیوند اولیا و مربیان، فرصت مناسبی برای نشان دادن ضرورت این ارتباط است. در این هفته که معمولاً پدران و مادران به مدارس دعوت می شوند، درباره مسائل تربیتی و تحصیلی بحث و تبادل نظر می گرددو نمایندگان اولیای دانش آموزان، برای یک سال انتخاب می شوند. هم چنین مقدمات برگزاری کلاس های آموزشی برای خانواده ها فراهم می آید و از اولیایی که همکاری خوبی با مدارس داشته و در راه بالا بردن سطح علمی و تربیتی فرزندان شان کوشیده اند، تقدیر می شود.
اهمیت ارتباط میان والدین با مربیان
دکتر لی سالک، یکی از استادان روان شناسی کودک در دانشگاه کوُرنِل آمریکا، درباره اهمیت ارتباط میان والدین و مربیان مدرسه چنین می نویسد: «وقتی کودک می بیند که شما مدرسه و فعالیت های مربوط به آن را آن قدر مهم می دانید که در آن شرکت می کنید، در نهان خود احساس رضایت می کند. شرکت در جلسات خانه و مدرسه، به فرزند شما می فهماند که اطلاعاتْ بی واسطه و آزادانه بین شما و آموزگار او رد و بدل می شود. اگر شما به مدرسه اهمیت بدهید، کودک نیز برای مدرسه و آموزگارش احترام بیش تری قایل می شود. متوجه شده ام کودکانی که والدین شان در فعالیت های مربوط به مدرسه شرکت می کنند، نوعی روحیه اجتماعی پیدا می کنند و نسبت به جامعه ومسائل مربوط به آن احساس مسئولیت بیش تری دارند».
تشویق
تشویق، یکی از روش های بسیار مؤثر در تربیت دانش آموزان و نیز پیشرفت علمی آنان است که می تواند از طرف اولیا و مربیان صورت پذیرد. اصولاً تشویق در روح و نهاد دانش آموز اثر فوق العاده ای دارد و او را به انجام کارهای نیک ترغیب می کند. هرانسانی خودش را دوست دارد و می خواهد دیگران به شخصیت او احترام گذارند و از او قدرشناسی کنند، حال اگر دانش آموزی به دلیل موفقیت های تحصیلی و یا انجام کارهای نیک مورد تحسین و تشویق توسط اولیا و مربیان قرار گیرد، به آن کار متمایل می گردد و بالعکس، اگر مورد ناسپاسی و بی توجهی قرار گیرد، از آن امور دل سرد و دلزده می شود. امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه معروف خود به مالک اشتر می نویسد: «هرگز نیکوکار و بدکردار پیش تو یک سان نباشند؛ زیرا چنین روشی، نیکوکار را از کار نیک بی رغبت ساخته و بدکردار را به کار بد سوق می دهد».
محیط خانواده
از آن جا که خانواده، اساسی ترین واحد اجتماع و نیز مؤثرترین عامل تربیت است، هماهنگی و تلاش والدین در خانه، بر تلاش و کوشش مربیان در مدرسه مقدّم است. احترام پدر و مادر نسبت به یکدیگر و نیز نسبت به فرزندان، باعث می شود که محیط خانواده، محیطی کاملاً صمیمی و مهربان شود که این خود در تربیت اخلاقی فرزندان و نیز تحصیلات آن ها بسیار مؤثر است. والدین باید شنوندگان خوبی برای فرزندان شان باشند تا آن ها بتوانند به راحتی نظرات، ابتکارات و نیز مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارند و سپس مربیان نیز زمینه را برای باروری استعدادها و ابراز احساسات و عواطف آنان فراهم سازند.
گالری تصاویر: